torsdag 21. april 2011

Nyttige blogger og litt til

Oppgaven her er å presentere en "fremmed blogg" med relevans for studiet vårt. Som Studentkari har jeg også landet på Eva Bratvolds blogg  Eva 2.0 . En innholdsrik og nyttig blogg for alle som er interessert i IKT i skolen og pedagogisk utviklingsarbeid på egen skole. Nyttige tips om det meste innen digital kompetanse.
Bratvold er en av favorittene til vår gamle venn Niels Damgaard som har en hjemmeside på SBNING .
Niels side finner du her.

Har også lyst til å vise til Kolla källans egen Wiki som publiserer lenker til temaet informasjonskompetanse.

Jeg vil også benytte sjansen til å presentere en blogg fra 2006 der vi intoduserte verktøyet for en grunnkursklasse i norsk. Dette var i forbindelse med "Gi rom for lesing" og elevene skulle skrive om bøker de leste. Denne bloggen tar for seg krimbøker og jeg kom over den ved en tilfeldighet i går. Hyggelig gjensyn med et prosjekt som jeg hadde mye glede av.
Iselins blogg

3 kommentarer:

  1. Takk for gode tips! Særlig "Kolla källan" har jeg mistanke om at jeg vil få bruk for! Og for en godt og vel halvgammel krimentusiast er det hyggelig å lese bloggen til en ung likesinnet.

    SvarSlett
  2. Jeg har lest flere av innleggene til Eva Bratvold og hun er jo utrolig god! Denne er bare å legge til favorittene :-)Tenk at jeg aldri (eller nesten da...) har lest blogger tidligere. Men - bedre sent enn aldri.

    SvarSlett
  3. Litt av hvert du åpner for her.
    Eva er en gammel blogg-bekjent som jeg ofte viser til i min undervisning.
    Artig gjensyn med ei ning-nettside. Ning er et godt nettside-konsept for samarbeid. Jeg har prøvd det ut og likte det.
    Mer godt fra nabolandet. "Kolla källan" med nettressurs og Wiki om kildekritikk og sikkerhet på nettet. Viser hvordan de to "formatene" har ulike kvaliteter/supplerer hverandre. Wiki egner seg godt til bruk i skolen. Mange gode eksempler på det.
    Litteraturhistorie på Wiki og bokanmeldelser på blogg, som hos Iselin, vil være en annen god kombinasjon.

    Åse:
    Det gleder meg stort at du har oppdaget hvor mye vi kan lære av hverandre med blogger.

    SvarSlett