tirsdag 26. april 2011

2.samling

Etter en litt lunken start på årets studier ble 2. samling en stor opptur.
Dagen startet med oppsummering av studiet så langt og gjennomgang av bloggingen som ble gjort i mellomperioden. Thomas gikk gjennom en del faglige argumenter for utvidet bruk av IKT-verktøy og læreplanenes belegg for denne satsingen.
På slutten av dagen var det klart for Elisabeths del som omhandlet lærings- og læreplanteori. Hun ga oss et innblikk i læreplaner fra nasjonalt og lokalt hold med solid faglig innhold, som vanlig. Dagen ble avsluttet med en gruppeoppgave som vi skulle løse på vår måte, med framlegging dagen etter. Fikk gleden av å trenge meg på Trønderbataljonen, noe som alltid er like hyggelig.

Dag 2 ble avsluttet med innføring i bildebehandlig og introduksjon av Photostory som pedagogisk verktøy. Her fikk alle anledning til å prøve seg på å lage en prøvehistorie og i ettertid ser jeg at det er kommet mange gode storyer på de forskjellige bloggene. Noen av dem har også gitt nye ideer til hvordan jeg selv kan bruke Photostory i framtiden. Takk til Magnhild.

Ellers har bloggene etter hvert blitt fylt med viktig innhold og nyttige tips for alle. En slags digital læringsarena.

1 kommentar:

  1. "Nu går alt så meget bedre".
    Fint at økta med bildebehandlig og -fortelling ga noe til alle, de det var helt nytt for og de mer kyndige. Dette er mi erfaring med praktisk IKT: vi lærer av hverandre.
    Blogginga har jeg hatt stort utbytte av. Jeg har lært nytt, f. eks. om lav. Jeg lærer også mye av andres utgreiinger og undring om emner jeg kjenner.

    SvarSlett