søndag 20. mars 2011

Pushing av digitale verktøy

I min jobb som bibliotekar og rimelig plagsom entusiast på vegne av utallige IKT-verktøy har jeg etter hvert måttet ta en del diskusjoner med kolleger om nytten og læringseffekten av de ulike verktøy og programmer som jeg har introdusert i årenes løp. Hva passer for hvem og hvor mye tid skal vi bruke på dette?

De siste årene har nok vært krevende for mange pedagoger med reformer og nye krav i kjølvannet av dem. Forståelsen av kravet om bruk av IKT i alle fag har nok vært ulikt tolket av den enkelte. For noen har bruk av læringsplattformer som f.eks. Its-Learning, nye presentasjonsformer og forlagenes digitale læringsressurser vært svaret på disse kravene mens andre er åpne for ulike publiseringsverktøy, digitale bildefortellinger og mer avanserte digitale verktøy.

For meg har det handlet om å manøvrere meg forsiktig i kollegiet og forsøke å trykke på de rette knappene og involvere meg med de rette personene. Kun gode resultater er egnet til etterfølgelse og ting som fungerer dårlig eller kan gå galt må for all del ikke bli skeptikere til del. Avanserte verktøy hører til de avanserte brukerne og brukervennlighet er et stikkord for de som ønsker å ta i bruk digitale verktøy for første gang i sin lærergjerning. Verktøy med lav brukerterskel som blogging og photostory har vist seg å appellere til mange lærere, men de må bevisstgjøres på at det må legges inn godt forarbeid og oppfølging for at det skal kunne fungere godt. Resultatene kommer ikke av seg selv og elever og lærer må ha en felles forståelse av hva prosjektene skal gi av læringsutbytte. Det er lett å falle for fiks design og flotte effekter og glemme innholdet hvis en ikke vet hva man vil. Og da kan mye av arbeidet og tidsbruken føles bortkastet og de fleste vil vegre seg for å gjenta prosjektene.

For oss som biblotekarer er involvering i slike prosjekter en gylden anledning til å bidra med vår kompetanse. Her ligger alt til rette for å undervise i det vi kan om kildebruk, litteraturformidling og kunnskap om veiledning og pedagogikk. Så min oppfordring er at vi må ta for oss i denne verden og stå fram som de veiviserne vi er. Dette kan vi, men vi må inngå allianser med pedagoger som vi kan samarbeide med og slik vise andre at det går an. Sånn kan vi gjøre en forskjell i skolehverdagen.
Gå ut å gjør det!

3 kommentarer:

  1. Interessante refleksjoner om erfaringer som IKT-pådriver. Poenget med IKT er ikke å gjøre det samme som før elektronisk (levere/informere på LMS, lærebokstoff på web eller ppt i stedet for lysark), men bruke IKT slik at det gir merverdi til læringsarbeidet. At elevene gjør og lærer noe annet, lærer mer og bedre enn ved bare å lese og høre og svare på spørsmål. Dette skriver du godt om.
    Litt merkelig at "opplagte" gevinster av IKT synes så vanskelig å begripe og gripe.
    De fleste elevene synes mesteparten av tida på skolen er bortkastet. Er IKT-bruk da mer eller mindre bortkastet?

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Thomas
    Helt enig med deg i det du skriver om verdien av å bruke IKT i læringsarbeidet. Gode og godt planlagte prosjekter gir helt opplagt en pedagogisk gevinst. Har drevet fram en masse prosjekter med blogging og digitale bildefortellinger med flotte produkter som resultat. Men i mange tilfeller har jeg blitt sittende igjen som en slags "nyttig idiot" for pedagoger som skulle prøve ut verktøyet for å tilfredsstille kravet om bruk av IKT.
    Har lært av dette etter hvert og bruker nå kun tida mi på lærere som er innforstått med hva som kreves for å få læringsutbytte av verktøyene. Det bryter til en viss grad med måten de er vant til å arbeide på og da er det lett å gi seg ved litt motstand.

    Eleven derimot synes det er både engasjerende og nyttig med disse prosjektene. Dette gir energi til å fortsette og jeg ser at flere og flere er nysgjerrige på dette nye som skjer. Det er om å gjøre å vise til de prosjektene som har lyktes.

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av å bli brukt av pedagoger/kollegaer som selv ikke vil lære seg nødvendig IKT og slett ikke forstår/vil forstå at IKT kan virke forløsende på aktivitet og læring.
    At god IKT-bruk ikke slår fortere og sterkere gjennom har nok mye med tradisjonell undervisningskultur å gjøre.
    Skjønner godt at du velger dine personer og prosjekter med omhu.
    Godt du innimellom gir elevene noe annet.

    SvarSlett