tirsdag 22. mars 2011

Blogging som redskap for skriveutprøving (og kanskje litt oppdragelse)

I en tid da bloggere og blogging som sjanger er kommet i et mer eller mindre velfjortjent dårlig lys er det godt å tenke på at vi kan være fødselshjelpere for en alternativ bruk av mediet.Det skrives selvfølgelig en hel masse fornuftig og lærerikt på landets blogger, men jeg synes for min del at det får være grenser for meninger om design, make-up, livsstilsjåleri og kjendisdyrking. Det som er trist er at et går ut over unge mennesker som bare har lyst til å skrive fordi de synes det er gøy.

I norsk skole har det de siste årene blitt produsert mengder av blogger med et faglig innhold og under trygge betingelser hva gjelder kommentarer fra medelever og lærere (og en del bibliotekarer). Og der kommer oppdragelsen inn. Med et avklart tema og at men holder private ting unna bloggen går det helt greit. Når jeg går i gang med prosjekter ligger det som en premiss at hvis ting sklir ut så er det over og ut med den bloggen. Vi kutter linken til bloggen og lar den sveve i intet, bloggen er opprettet for et visst formål og skal benyttes til det. Sånn er det bare.
Dette har fungert godt, og i den tiden vi har drevet med blogging i fag har det bare skjedd en gang at vi har måttet fjerne innlegg.

Oppdragelsen i denne forbindelsen tror jeg har en preventiv virkning i forhold til å komme med usaklige og krenkende kommentarer. Tror nok at en del ungdommer har et litt lemfeldig forhold til hva de skriver på nettet og ikke skiller mellom det som skrives og sies i andre sammenhenger. Her har nok nettdebattene i landets aviser vist vei for mange, med innlegg som sprer usannheter og "dritt" i ly av anonymiteten som avisene godtar. Hvis vi på noen måte godtar at slike ting sklir ut så ender kommentarfeltene til å ende opp som "dassvegger" der sjikane og mobbing lett kan oppstå.
 Blogger som vi benytter godtar ikke anonyme innlegg og vi har ofte distrubert bloggadressene til en avgrenset krets i klassen for å skape trygghet rundt det som skrives, og for at elevene selv kan velge hvem som skal kommentere det som produseres.

2 kommentarer:

  1. Godt fortalt om erfaringer med blogging og hva bruk av blogg krever av faglig opplegg og oppdragelsesregime.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Vi skulle kommentere hverandres blogger!
    Du har en frisk blogg,og er enig i at blogging er et godt medium for ungdom og voksne med og uten skrivekløe.

    SvarSlett