Så var vi i gang med Modul 2 i studiet Pedagogikk for bibliotekarer, og det er alltid godt å møte gode kolleger fra Nordland og nye bekjentskaper fra skoler og bibliotek i andre fylker. Blogging er valgt som arbeidsform for oppgaveskriving i denne modulen og dette innlegget skal ta for seg første samling. Selv om innlegget fortrinnsvis skal vinkles mot noe positivt vi opplevde eller lærte så må jeg starte med litt negativt så er det unnagjort.
Problemene med nettiltang i oppstarten kunne nok ha vært tatt høyde for og oppretting av bloggene burde vært gjort på forhånd. Med så kort tid som vi har til rådighet på samlingene synes det litt meningsløst å bruke verdifull tid på dette i plenum. Ville nok ha vært nyttig med en diskusjon om den pedagogiske begrunnelsen for bruk av ullike IKT-verktøy som et grunnlag for samlingen. Kommer tilbake til dette i et annet innlegg.
Men vi kom da i gang etter hvert og alle fikk opprettet bloggene sine. Nybegynnerne fikk verdifull hjelp av rutinerte bloggere, som det viste seg å være mange av, og kom raskt i gang med produksjon av innlegg. Noen med ustøe skritt og andre med den største selvfølgelighet. Innleggene som er kommet i ettertid viser med all tydelighet at det kunnskap og kompetanse i bøttevis blant oss. Her kan alle lære noe av hverandre, og bloggene gir mening.
Besøket på universitetsbiblioteket var lærerikt, men tre timer var kanskje i overkant. De fleste av oss var på omvisning under modul 1. Vårt fokus som bibliotekarer i videregående skole er nok litt annerledes enn det som møter studenter, men hvis vi klarer å forberede dem på hva som venter dem i en studiesituasjon så har vi kommet et godt stykke på vei.
Litt frustrasjon i gruppen etter første dag til tross, andre dag startet bra med en fin presentasjon av Web 2.0 og sosiale medier. Her ble det litt kjøtt på beina i forhold til det som vi skal drive med og gode tips til hva som rører seg i denne stadig omskiftende verden av nye programmer og verktøy.
I likhet med alle andre hadde jeg en god opplevelse under Hoems foredrag, litt undring over temaet til tross.
Dagen ble avsluttet med en flott stund med Thomas der han orienterte om oppgavene som ventet oss i mellomperioden. Fin gjennomgang av det han som lærer og privatperson sysler med og som ga meg mange ideer til ting jeg sikkert kommer til å engasjere meg med etter hvert. Trur eg...
Gleder meg til neste samling som er rett rundt hjørnet.
Velformulert og balansert vurdering av samlinga.
SvarSlettDen pedagogiske begrunnelsen for bruk av IKT-verktøy var det som måtte gå ut da Hoem skulle inn. Noen av oss er godt gående med IKT-bruk, andre mer skeptiske. Interessant å registrere på bloggene hvordan dine kollegaer finner ut selv. Kanskje er det bedre læring enn å bli fortalt?
Helt enig i at den beste læringen foregår når man må eksperimentere selv. Masse bra innlegg og en demonstrasjon av opparbeidet kompetanse.
SvarSlettSkjønner at det ble lite tid å diskutere begrunnelse, men det er etter min mening det viktigste vi gjør i vårt arbeid med å introdusere nye medier.
Så er spørsmålet om hvor vidt vi skal engasjere oss i å sette i gang pedagogiske prosjekter, og ikke minst hvor mye energi vi i så fall skal legge i det.
Dette er en debatt vi som bibliotekarer må ta, men jeg synes det er spennende og i høyeste grad noe som vi bør drive med.
Begrunnelser er viktige og bør nesten alltid komme først. Det hender at slik innledende misjonering ikke blir forstått eller tatt godt imot. Med elever, studenter, førskolelærere og bibliotekarer har jeg bare gode opplevelser. Med kollegaer (altså lærere) og skoleledere kan reaksjonene være noe forskjellige. Kan motstanden skyldes mangel på utviklings- og endringskompetanse? At IKT (og alt annet nytt?) oppleves som en trussel? Ikke ulikt fundamentalistiske religioner som jo er anti alt annet enn seg selv.
SvarSlett